TRANSALPINA - Un drum prin nori de-aproape 2000 de ani

01.09.2013 00:15
Transalpina este cel mai inalt drum rutier din Romania cat si din intregul lant al Muntilor Carpati, atat din tara cat si din afara ei, atingand altitudinea maxima (2145 m) in Pasul Urdele. Transalpina traverseaza Muntii Parang de la N la S fiind paralela cu Valea Oltului si Valea Jiului, intre care se afla, si leaga Localitatea Saliste din Jud. Sibiu de Localitatea Novaci din Jud. Gorj
Desi este mai inalta mult mai veche si mai frumoasa decat Transfagarasanul, este mai putin cunoscuta pentru ca , desii este catalogat drum national, DN 67c (partial), nu a fost pana in 2009 niciodata asfaltata.
Transalpina a fost construita de armatele romane in drumul lor spre Sarmisegetusa, pavata cu piatra de Regele Carol al II-lea dupa 1930 si reablitata de nemti in al II-lea razboi mondial dupa carea a fost data uitarii de autoritatile romane.
Faptul ca a fost uitata si a devenit un drum greu de parcurs cu masini normale a ajutat Transalpina sa-si pastreze neatinsa salbaticia si farmecul aparte pe care putine locuri din tara il mai au. Este printre putinele drumuri din tara pe care se poata ajunge cu masina pana la nori si chiar deasupra lor. Soseaua Transalpina este un drum aflat inca in reabilitare. Mai sunt zone in care nu s-a terminat asfaltarea si deasemenea multe zone in care nu sunt montati parapetii si semnele indicatoare cea ce o face destul de periculoasa.
 Singura portiune reabilitata integral este portiunea Novaci - Ranca.  In luna august 2013 Transalpina era asfaltata (cel putin un strat de asfalt) in proportie de peste 89 % dar pana la finalul lui 2012 ar fi trebuit sa fie in totalitate reabilitata (realizarea marcajelor, montarea parapetilor si a semnelor indicatoare).Deocamdata insa lucrarile au fost oprite.
Portiunea Novaci - Ranca este integral asfaltata si reabilitata.
Portiunea cea mai frumoasa a Transalpinei dintre Ranca si Obarsia Lotrului este asfaltata dar inca lipsec parapetii, semnele indicatoare si marcajele. Dinspre Sugag spre Obarsia Lotrului mai erau de asfaltat mai putin de 800 m intre coada Barajului Oasa si intersectia cu drumul 106N ce duce la Paltinis plus alte cateva zone scurte intre 5 si 50 de m intre Lacul Oasa si Sugag. In noiembrie 2012 s-au finalizat lucrarile si pe cei 5,5 km dintre Dobra si Jina. In lucru este si drumul de legatura cu Transalpina DN7A pe portiunea dintre Obarsia Lotrului si Statiunea Vidra.
Se lucreaza pe intreg traseul la montarea parapetilor si la amenajarea scurgerilor de ape de pe versanti. Asadar, desi primul strat de asfalt a fost asternut pe aproape tot traseul Transalpinei drumul trebuie parcurs cu viteza redusa si cu atentie deoarece dupa cum spuneam in unele zone nu are inca parapeti si indicatoare si in multe alte zone nici nu este marcat.
 
Nu este recomandata traversarea zonelor fara parapeti si marcaje cu atat mai putin pe timp de vreme rea sau noapte deoarece pentru cei care nu cunosc traseul Transalpinei nu exista elemente de reper altele decat marginile drumului.Multi isi doresc ca Transalpina se fie asfaltata, pentru a putea sa o parcurga, insa majoritatea dupa ce parcurg zonele ce se asfalteaza regreta ca acolo unde a ajuns asfaltul a ajuns si gratarul, muzica ascultata tare si petul aruncat la tot pasul. Se gandesc atunci ca ar fi fost mai bine sa ramana neasfaltata si sa fie parcursa, cu greu, doar de cei care iubesc muntele cu adevat.

Va rugam in numele tuturor celor care iubesc Transalpina sa demonstrati ca asfaltarea nu duce la distrugerea acestei zone si daca o parcurgeti pastrati-o la fel de frumoasa si curata in continuare